Deții sau ai în grijă un business online? Cine este competiția ta din search?
Atunci când te gândești la competiție, primele nume care îți vor veni în minte sunt cele ale companiilor care răspund, prin produsele sau serviciile pe care le oferă, acelorași nevoi pentru care oferi și tu soluții. Însă dacă competiția ta tradițională nu concurează pentru aceleași keywords precum site-ul tău, nu aveți multe de împărțit în search. Cu alte cuvinte, îți revine mai multă treabă ca să identifici cu cine duci lupta organică.
Și de ce este esențial să știi cine este competiția ta din search?
În online, motoarele de căutare sunt cele care decid ce site-uri obțin mai mult trafic organic, nu utilizatorii. Poți avea cel mai relevant business pentru o anumită căutare, dar, dacă optimizarea site-ului tău lasă de dorit, acestea nu te vor ierarhiza adecvat. Vei pierde, deci, potențiali clienți care, în absența loialității, vor servi fără să stea pe gânduri ce le-a pregătit un alt jucător din categoria ta.
Să știi cu cine împarți cu adevărat câmpul de luptă în online înseamnă, mai ales, să înțelegi care sunt strategiile tuturor competitorilor. Pentru asta, te poți folosi manual de Google Search și, contra cost și cu un minim de know-how, de tool-uri pe care le cunoaște toată lumea – SEMrush, Searchmetrics, STAT.
Dar niciuna dintre aceste soluții consumatoare de timp nu îți arată dintr-un click și-un scroll care este peisajul complet al competiției tale digitale pe căutările organice în limba română. Mai mult, niciun tool din lume nu îți arată cum vede Google eforturile de optimizare SEO & content ale fiecărui jucător la nivel de categorie.
Pentru asta suntem noi aici. Află cum poți să vezi din 3 mișcări cine-ți obturează vizibilitatea în search
Se fac zilnic peste 5 milioane de căutări în limba română în Google, pe care le analizăm în acest raport. Ca business online, să nu răspunzi la cele pentru care ai expertiză, înseamnă că întorci spatele unui volum semnificativ de utilizatori interesați de ce știi și oferi.
Ca să arătăm brandurilor unde e nevoie de ele dar absentează, am tradus capacitatea lor de a răspunde căutărilor organice non-brand într-un scor de vizibilitate. Sub el am organizat toată lista de keywords pe care utilizatorii le caută în mod activ atunci când au nevoie să intre în contact cu o anumită industrie sau categorie.
Așa am concretizat Visibility Report, instrumentul care îți arată care sunt cele mai vizibile site-uri din România în acele categorii digitale unde se manifestă competiție serioasă. Și pentru că ne dorim în mod autentic să ajutăm brandurile să ia decizii de business mai bune, bazate pe date, am decis ca acest instrument să fie gratuit.
În cele ce urmează, îți povestim și cum poți să-l folosești ca să obții insight-uri cât mai valoroase.
Cum funcționează Visibility Report și ce informații strategice îți poate da lună de lună
Visibility Report interpretează date din 24 de categorii, analizează 2.200 websites și urmărește rezultatele a peste 540.000 keywords relevante pentru aceste categorii. Și o face lună de lună, adunând date istorice. De ce?, vei întreba.
- Pentru a-ți salva timp important de research și contextualizare și a-ți ușura procesul de mapare a performanței în search
- Pentru a estima dimensiunea pieței, respectiv pentru a cunoaște cu acuratețe numărul persoanelor care caută în fiecare lună cuvinte cheie dintr-o anumită categorie
- Pentru a te ajuta să faci o paralelă între trafic și profit
- Pentru a compara competitorii care oferă produse și servicii similare
- Pentru a evidenția subiecții care schimbă dinamica în industrie
- Pentru a-ți indica intenția din spatele căutărilor care te ajută să deduci încotro se îndreaptă nevoile clienților
Cu alte cuvinte, Visibility Report are șanse să-ți dea dependență dacă ești business owner, digital specialist sau marketing manager. Ajuns în mâinile cui trebuie și folosit pentru a declina strategii de business, acest tool ajută brandurile să-și crească notorietatea în search pe interogările relevante categoriei. Asta vine la pachet cu optimizarea timpului și a bugetelor în procesul de identificare a oportunităților.
Vezi mai jos, pe îndelete, ce date îți dă Visibility Report și cum îți salvează asta timp.
1. Afli care este dimensiunea reală a pieței pe care se desfășoară businessul tău
Procesul tradițional de research, atunci când vine vorba despre keywords se raportează într-o foarte mare măsură la cuvintele cheie principale. Asta înseamnă că tendința generală este aceea de a omite cuvintele de tip long tail și căutările informaționale specifice, care ar putea fi targetate în articole de content marketing.
Pentru Visibility Report am automatizat procesul în felul următor: se face crawl pe un volum de 3-5 site-uri de referință pentru industrie/categorie, pentru identificarea acelor keywords pe care rankează acestea. Cuvintele pe care le au în comun aceste site-uri devin cuvintele industriei, ușor de omis într-un keyword research obișnuit.
Accesează pagina unei industrii și în colțul din dreapta sus al acesteia vei găsi aceste cuvinte cheie, dar și volumul de căutări care le corespunde. De exemplu, în industria de Eyewear există 1.300 keywords relevante, cu un volum de 190.000 de căutări lunar.
2. Vezi care sunt cei mai vizibili jucători din categoria ta
Tentația de a lua drept reper brandurile cu notorietate offline sau pe acelea cu cifre de afaceri impresionante este mare, însă în online lucrurile sunt diferite. De exemplu, ai putea fi tentat să crezi că site-urile de pe primele locuri în urma căutărilor „ochelari de soare” și „ochelari de vedere” sunt cele mai vizibile, dar adevărul este că, pe lângă aceste căutări generale, se fac și foarte multe căutări specifice, care includ sexul consumatorului, brandul preferat sau alte astfel de atribute.
Aceste căutări specifice dau peste cap ierarhia din offline, iar raportul îți va oferi o imagine mai clară a jucătorilor cu cea mai bună vizibilitate online. Rezultatele pot fi surprinzătoare – Lensa se plasează deasupra unor branduri de eyewear cu renume în offline (precum Optiplaza sau Optiblu), dar și Emag sau OLX se dovedesc a fi mai valoroase pe produse destinate copiilor decât site-uri de nișă precum Noriel sau Best Kids.
Asta înseamnă că imaginea de ansamblu a industriei nu este una tocmai previzibilă și că vizibilitatea este cea în funcție de care un brand se poziționează față de competitorii săi. Pentru a-ți da seama care sunt jucătorii de temut, accesează industria din care faci parte și „scanează” vizual brandurile concurente; cu cât vizibilitatea lor este mai mare, cu atât spațiul lor din tree map-ul grafic este mai întins.
3. Vezi exact unde te situezi în comparație cu competitorii tăi
În colțul din stânga sus a paginii de profil care îi corespunde site-ului tău poți vedea care este vizibilitatea ta organică, dar și a principalilor 3 competitori din industrie. Aceasta este calculată pe baza impresiilor și poate fi folosită pentru o comparație corectă și relevantă privind poziția ta în online.
4. Vezi ierarhia în funcție de performanță a cuvintelor din industrie
Visibility Report nu îți va arăta doar care sunt toate cuvintele dintr-o industrie – deși face și asta, ci îți permite să vezi ierarhia acestora în funcție de performanță, astfel încât să îți poți da seama cu ușurință care sunt oportunitățile de SEO și content marketing.
5. Poți analiza competitorii în funcție de cuvintele care le asigură vizibilitatea
Care sunt cuvintele care aduc trafic competitorilor tăi? Care sunt armele lor secrete? Accesează industria corespunzătoare și intră pe profilul de site al unuia dintre competitorii tăi. Aici vei vedea o listă cu toate cuvintele care le aduc trafic, dar și un sumar al statisticilor privind numărul de keywords pe care rankează, volumul lunar al căutărilor, impresiile lunare, dar și vizitele estimate lunar.
Având la dispoziție acest instrument, poți face o comparație aproape la fel de precisă ca și când ai avea acces la contul lor de Google Analytics. Și nu, n-am încălcat nicio regulă pentru a-ți furniza aceste date, doar ne-am folosit de ceea ce știam deja despre motoarele de căutare.
6. Îți poți da seama de sezonalitatea industriei din care faci parte
Sigur că, dacă ai o florărie online, știi că vârful vânzărilor va fi atins în fiecare an, în luna martie. Dar dacă activezi într-o altă industrie, unde sezonalitatea este atipică și mai greu de intuit, raportul te poate ajuta să-ți faci o imagine mai clară în acest sens.
De exemplu, în categoria de travel, luna ianuarie se află în top 3 căutări, în ciuda faptului că perioada nu corespunde neapărat cu cea a vacanțelor școlare și cu cea a concediilor. Cu toate astea, foarte mulți utilizatori caută pachete de vacanță și bilete de avion în ianuarie, datorită ofertelor practicate în perioada de după sărbători.
Cu ajutorul raportului, îți poți forma o imagine de ansamblu privind sezonalitatea industriei, pentru a-ți da seama dacă scăderile sau creșterile site-ului tău au legătură cu acest factor. Poți analiza sezonalitatea cuvintelor cheie din industria de care aparții, pentru a-ți face din timp un plan de campanie targetat corespunzător, în urma căreia să obții o creștere a vânzărilor.
Poți vedea inclusiv evoluția industriei de la an la an, raportată la volumul total de căutări pe cuvintele relevante.
7. Vei descoperi noi oportunități de conținut
Cuvintele de tip long tail pe care nu le-ai targetat până acum, dar și alte keywords cu potențial organic, pe care competiția nu rankează îți pot oferi noi oportunități în ceea ce privește conținutul. Le găsești pe toate în tabelul de cuvinte cheie din industrie și tot aici poți vedea care sunt acelea care nu îți poziționează competitorii în prima pagină.
8. Poți estima ce revenue au competitorii
Poți folosi datele din rubrica estimated visits, precum și diferiți indicatori de referință pentru industrie, așa cum sunt rata de conversie și valoarea medie a unei comenzi pentru a estima veniturile competiției datorate traficului organic. Cu ajutorul unui calculator precum cel de la The Good, vei putea estima destul de precis ce revenue au competitorii.
9. Îți dai seama cu ușurință care sunt căutările informaționale și cele tranzacționale și le transformi în oportunități
Căutările în Google pot fi informaționale sau tranzacționale. În cazul primei categorii, utilizatorii caută să se informeze cu privire la subiect; acestea conțin, adesea, termeni precum “ce este”, “cum să”, “de ce”.
Putem spune că utilizatorii care fac astfel de căutări se află într-o fază incipientă a procesului de tranzacție. Iar tu poți să le oferi răspunsuri prin conținut specific, care să îi ajute să-și ducă la bun sfârșit intențiile. Pentru a vedea aceste căutări, trebuie doar să folosești filtrul Informational Queries atunci când te uiți la cuvintele cheie din industrie.
Te poți folosi de acest feature pentru a satisface în totalitate intențiile utilizatorilor, răspunzând la toate întrebările legate de un topic. Vei vedea toate căutările asociate unui termen atunci când îl introduci în bara de căutare din Visibility Report.
Să vorbim puțin și despre căutările tranzacționale. În cazul acestora, utilizatorii au intenția specifică de a cumpăra. Asta înseamnă că sunt în poziția de a genera conversii dacă ajung pe site-ul tău. De obicei, aceste căutări includ denumirea produsului dorit și termeni precum “preț”, “cumpărare”, “comandă”. Aceste căutări sunt cele care îți pot aduce vânzări, dacă pagina ta este optimizată astfel încât să răspundă intenției de cumpărare.
Ai la îndemână o unealtă prețioasă. Sigur că nu ești singurul, dar te numeri printre primii. Cum ai de gând să folosești Visibility Report și să obții ceea ce îți dorești cu ajutorul lui?