Skip links

Cum am creat un “laborator” de experimente SEO pe modelul Lean Startup

In ultimul an, ne-am facut un obicei (saptamanal) din a testa si a valida tactici inedite aplicand metodologia Lean Startup. Ne-am gandit ca ar fi interesant sa povestim in ce consta procesul nostru de lucru, ce “instrumente de laborator” ne-am creat si cum documentam ideile si rezultatele. Si am pregait si un “goody bag” cu template-uri utile, asa ca spor la experimentat.

Inspiratia pentru a crea acest “laborator” a venit dupa ce am citit best-sellerul lui Eric Ries, The Lean Startup. Daca inca nu ai citit cartea, afla ca nu este vorba despre un “manual de SEO”, ci, asa cum ii spune si numele, e un model de management dedicat startupurilor.

Eric Ries a preluat o filosofie de management ce deriva din sistemul de productie Toyota si a adaptat-o intr-un mod ingenios pentru startupuri. Scopul lui a fost sa creeze un sistem sustenabil care sa ajute companiile aflate la inceput de drum sa isi depaseasca incertitudinile si sa creeze produse valoroase. Ce a reusit, s-a dovedit util pentru toti inovatorii, fie ei antreprenori sau SEO-isti.

Lean SEO

lean-seo-tests

A lucra in SEO seamana izbitor de mult cu a fi antreprenor. Incertitudinea face parte din “meniul zilei” si trebuie sa ai stomacul pregatit sa ii faci fata. Cu alte cuvinte, nu poti ramane competitiv in lumea SEO fara sa inveti repede si des ce functioneaza acum pentru motoarele de cautare si in ce circumstante. De aceea, modelul Lean Startup se potriveste foarte bine specialistilor si agentiilor de SEO.

Procesul de lucru este relativ simplu. Fiecare idee trebuie documentata si formulata ca o ipoteza. Urmeaza implementarea ei in conditii cat mai bine izolate de alti factori care ar putea altera rezultatele: campanii de PR, brand awareness, schimbari pe website etc. Cu cat rezultatele sunt mai bine masurate, cu atat concluzia va fi mai evidenta.

Experimente saptamanale

Cum spuneam la inceput, noi ne-am facut un obicei ca in fiecare joi sa discutam despre experimente. Echipa de specialisti a agentiei se intalneste pentru a discuta rezultatele si concluziile saptamanii anterioare si se propune un nou experiment.

Inainte de a citi mai departe, descarca aceste doua template-uri: SEO experiments backlog si Experiment document. Noi le folosim pentru fiecare experiement si te vor ajuta sa intelegi mai bine pasii urmatori.

1. Documentarea experiementului

Aceasta este etapa de formulare a ipotezei. Poate parea un pas anevoios, dar ajuta enorm. In primul rand, te obliga sa iti formulezi ideile, intr-un mod coerent.

Noi notam fiecare ipoteza intr-un Experiment document:

  • La ce rezultate ne asteptam?
  • Ce indicatori de performanta vom urmari?
  • De ce resurse avem nevoie pentru a pune in practica idea?

Am observat ca un experiement pe saptamana este ideal pentru noi, astfel incat sa invatam continuu dar fara a ne distrage de la activitatile curente.

Pentru ca tot timpul apar idei noi, avem nevoie de un spatiu in care sa le notam. Pentru asta folosim un SEO experiments backlog.

2. Izolarea factorilor externi

Ideile le punem in practica doar pe website-uri “de test”.

De-a lungul timpului, am construit cateva website-uri-cobai. Asa ne asiguram ca vom controla in intregime exprimentul si nu intervin alti factori externi.

In cazul in care testul se dovedeste a fi de succes, vom aplica aceeasi tactica pentru un client. Cele mai de succes experimente ajung sa faca parte din strategiile pe care le implementam zilnic.

3. Masurarea rezultatelor

Cel mai bun sfat pe care il putem da dupa aproape un an de teste Lean este legat de masurarea rezultatelor: atentie la indicatorii de performanta alesi. Spre deosebire de toate celelalte canale de digital marketing, rezultatele in SEO sunt greu de masurat. Traficul organic, de exemplu, nu spune nimic despre impactul unei actiuni. Trebuie sa verificam doar traficul organic non-brand, dar si acesta poate fi influentat de sezonalitate. Despre masurare in SEO, insa, cred ca vom mai discuta intr-un articol viitor.

In principal ne uitam la modificari ale scorului de vizibilitate pentru grupul de cuvinte cheie pe care lucram. Noi folosim acest indicator deoarece ne ofera o vedere de ansamblu asupra modului in care rank-urile cuvintelor cheie au fost afectate, luand in considerare volumul de cautare al fiecarui cuvant.

Acest indicator este independent de sezonalitate asa ca ne poate spune clar daca ideea merita implementata mai departe sau mai iteram.

4. Concluziile

De multe ori, concluziile pot fi evidente. Alteori e nevoie de mai mult timp si o analiza mai atenta a datelor pentru a lua o decizie corecta in privinta tacticii.

Ca si in cazul ipotezei, este important sa notam, sa articulam concluziile. Vom putea reveni asupra lor oricand si ne ajuta sa ne formulam mai bine deciziile viitoare.

Concluziile le prezentam intregii echipe. Chiar daca la prima vedere aceste teste sunt importante pentru echipa tehnica, in realitate, si colegii care tin legatura cu clientii actuali si potentiali au nevoie de informatii de actualitate.

Adapteaza metoda Lean Startup la modul tau de lucru

De-a lungul timpului am modificat destul de mult procesul de experimentare. De la modul in care tinem intalnirile, frecventa lor si pana la documentele in care notam ideile sau rezultatele.

Asa ca daca vrei sa aplici metoda noastra de invatare, cel mai bine este sa incepi prin a citi cartea The Lean Startup. Sigur acolo vei gasi inspiratie pentru a crea un sistem potrivit pentru proiectele si echipa ta.

Important este sa incepi 😉

PS: Te asteptam pe blog sa ne spui cum a mers primul test. Sharing is caring!