Una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le primim în special în procesul de vânzări este “Cât de repede se văd rezultatele unei campanii de content marketing?”.
Cu atât de multe materiale online, la fel de multe răspunsuri poți primi la această întrebare cu un simplu search pe Google. Unele materiale vor spune că în 3, 6 sau chiar 12 luni. Adevărul este că nu te poți orienta după o serie de răspunsuri generaliste din articole care fac referire la o piață sau industrie diferită. Răspunsul depinde foarte mult și de definiția pe care o dai tu rezultatelor și succesului, de modelul de business și produsele sau serviciile pe care le oferi și de gradul de maturitate al businessului. Apar și mai multe variabile dacă luăm în calcul autoritatea domeniului, competitivitatea SEO din diferite industrii, canalele de promovare pentru anumite industrii sau nișe, precum și alte detalii conexe.
Vom încerca așadar prin acest articol să aducem mai multă lumină în această zonă, să răspundem la această întrebare oferindu-ți exemple din campaniile realizate de noi. Astfel, vei putea înțelege ce a funcționat și de ce, în cât timp și în ce industrii. Însă atunci când vine vorba despre Content Marketing, experiența noastră ne-a arătat că nu există industrie sau nișă pentru care să nu se potrivească o campanie de acest tip. Motivul pentru care răspunsurile la întrebarea “În cât timp se văd rezultatele unei campanii de Content Marketing” variază atât de mult este pentru că există foarte multe moduri de a defini succesul unei astfel de campanii. Aceste definiții depind de specificul businessului, de industrie, de așteptări, de înțelegerea procesului și a dinamicii mediului online… Dintre cele mai întâlnite definiții ar fi:
- share-uri pe social media ale articolului de pe blog
- blog engagement (comentarii la articol)
- creșterea timpului petrecut pe site de către un vizitator
- un articol de blog care să rankeze pe primul loc pentru un anumit keyword
- creșterea traficului organic
- creșterea gradului de awareness asupra brandului și poziționarea pe o piață competitivă
- atragerea și păstrarea abonaților la newsletter-ul tău (sau la altă formă de interacțiune recurentă)
- creșterea numărului de clienți și a vânzărilor.
Bineînțeles că răspunsul unanim acceptat în industrie este ”depinde”, însă ce îți putem spune noi din experieța noastră este că rezultatele încep să se vadă din prima lună, iar după 3 luni previziunile pot fi nu doar atinse, ci și depășite. Ultimul an ne-a reamintit ceea ce știam deja: eforturile susținute și bazate pe date precise din zona de content marketing contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor, inclusiv a obiectivelor de vânzări. Într-un articol precedent (Ecommerce: 5 lecții din 2020 de aplicat și în 2021), dădeam exemplul industriei alimentare de retail, unde am înregistrat nu doar o depășire cu 24% a estimărilor inițiale, ci și schimbarea peisajul SERP pentru această industrie. Cum? Prin content bazat pe identificarea și definirea cât mai detaliată a fiecărui Buyer Persona, pe un calendar al sezonalității, pe comportamentul de cumpărare al utilizatorilor și pe oportunitățile de vizibilitate din piață.
Cum facem noi o campanie de content marketing
Nicio călătorie fără hartă! Drumul către o campanie de content marketing optimizată și mapată pe obiectivele brandului tău începe cu un discovery questionnaire pentru a putea stabili ulterior direcțiile strategice pe care le vom urmări la nivel de content. Răspunsurile pe care ni le vei da ne vor ajuta să ne aliniem cu obiectivele și provocarile pe care le are brandul.
În funcție de obiectivul tău, se va realiza o analiză a oportunităților și o mapare a listei de topicuri care abordează cele mai importante provocări și subiecte din industria ta pe volumul de căutari extras pentru fiecare cuvânt principal asociat topicurilor. Astfel vom putea să stabilim când este momentul oportun pentru redactarea fiecărui articol. Noi numim acest document Harta sezonalității și, dincolo de strategia de content, în funcție de industria în care activezi, îți poate fi de folos și în strategia de vânzări, dată fiind identificarea interesului din piață pentru o anumită perioadă. Următorul pas este maparea topicurilor pe un funnel de awarness – conversion, luând în calcul volumul de căutari și componenta de pillars, astfel încât să vizualizăm mai bine repartizarea materialelor în funcție de aceste criterii și să ne asigurăm că generăm mixul eficient care targetează conversiile, dar care generează și awareness.
Și pentru că ți-am spus deja cât de mult ne plac cifrele, vei primi un traffic forecast – o prognoză a traficului generat de campania de content marketing. Această prognoză este realizată pe baza unui algoritm specific care ia în calcul cuvintele cheie, volumul de căutari, creșterea anuală, sezonalizatatea și multe alte detalii micro sau macro care pot influența succesul campaniei.
Odată ce avem agreată strategia în baza prognozei, trecem la scris și dezvoltăm conținut în jurul celor mai stricte reguli de SEO pentru a ne asigura că vor aduce o creștere considerabilă a traficului organic. Cu alte cuvinte, implementarea propriu-zisă. Avem o echipă dedicată care se ocupă de acest proces, iar asta ne oferă avantajul de a ne putea diferenția de competitorii care au abordat topicuri similare.
Și pentru că ne-am dorit să ducem Content Marketing-ul la următorul nivel și să ne transformăm metodologia într-un tool ușor de folosit, am creat Contero – un serviciu hibrid bazat pe o echipă de scriitori profesioniști, pe un software SEO inovativ și o echipă internă de strategie premiată la nivel internațional. Un fel de Uber, dar pentru conținut. Cu alte cuvinte, am transformat 14 ani de experiență ca agenție SEO într-un editor care analizează primele rezultate din Google (SERP), articolele competiției și datele despre trafic pentru a ghida scriitorii să creeze conținut optimizat care să rankeze.
Secretul unei campanii de content marketing
Cel mai important aspect al unei campanii de content marketing de succes, dincolo de planificarea bazată pe date concrete și pe un research serios este consistența. Din acest motiv devine complicat să răspundem la întrebarea ”În cât timp voi vedea rezultatele unei campanii de content marketing?!”, și asta pentru că vei vedea efectul primului articol publicat la câteva zile de la publicare, însă rezultatele vor fi din ce în ce mai bune cu fiecare nou articol.
Un alt “secret” este măsurarea constantă, iar pentru asta utilizăm o metodologie proprie care urmărește health-ul campaniei: analizăm estimările medii de trafic pentru poziția 1-3 in SERP pentru un topic (folosind feature-ul de trafic organic din URL din Ahrefs sau extensia de Chrome de la TOPICS) și comparăm cu traficul pe care un articol pe acel topic l-a adus în ultima lună. Acest health score indică dacă am reușit să atingem obiectivul de trafic sau a trebuit să îmbunătățim articolul.
Cum știm că o campanie este de succes
Cea mai importantă întrebare pe care ne-o punem este dacă munca noastră contribuie la rezultatele de business ale clienților noștri. Este minunat să știi că generezi trafic, dar conținutul presupune investiții mari și vrem să ne asigurăm că prin campaniile implementate creștem și numărul de clienți ai clienților nostri. Numărul de bloguri care nu aduc rezultate de business este copleșitor și într-o continuă creștere. De aceea strategiile pe care le propunem iau în calcul și monetizarea și măsurăm modul în care traficul obținut contribuie la atingerea obiectivelor de business.
Pro Tip:
Pentru o campanie de succes, trebuie sa te asiguri că site-ul nu are problemele tehnice, astfel încât eforturile de a crește traficul să se vada cât mai rapid în rezultate concrete. Ce probleme tehnice ar putea fi? Conținut duplicat, probleme de indexare, format URL, linking intern slab.
Și nu, nu ne așteptăm să ne crezi pe cuvânt. Tocmai din acest motiv am pregătit câteva sneak-peaks cross-industries ca să te convingi de efectele unei campanii de content marketing.
La ce ne uităm:
- estimarea inițială a traficului
- traficul real după 1, 3, 6 luni de la startul campaniei de content marketing
- impactul asupra traficului MoM
- impactul asupra conversiilor/vânzărilor MoM
Am reușit să ne atingem și să ne depășim obiectivele datorită executării minuțioase, abordând tot ceea ce ar fi putut afecta campaniile noastre. Am creat conținut în jurul produselor focus ale clientului și al buyer persona, astfel încât campaniile noastre să aibă un impact rapid și vizibil. Deși în mod obișnuit conținutul are o rată de conversie mică, am reușit să o menținem ridicată prin realizarea unei sinergii perfecte între conținut și produse și folosind metodologii și instrumente proprii create de departamentul nostru de Innovation.
Oricât de complicat ar putea părea, cel mai important este să începi. Iar pentru asta îți stăm la dispoziție, pentru o evaluare a oportunităților pe care le ai în zona de Content Marketing și pentru o prognoză realistă. Ce zici, vrei să fii următoarea poveste de succes?