Skip links

​​Ce platformă de eCommerce să aleg?

Ultimul an ne-a arătat puterea online-ului și importanța magazinelor online atunci când cele fizice au fost închise. Ușurința cu care poți crea un magazin online a făcut din aproape orice idee sau hobby un business. Însă indiferent de dimensiunea businessului, apare întrebarea: ce platformă e mai bună? Și la fel ca în cazul tacticilor de vânzări, de marketing sau de scalare, nu există o rețetă universal valabilă, o platformă care să fie cea mai bună. În schimb există o multitudine de soluții de ecommerce pentru o arie extinsă de nevoi.

Lucrând cu zeci de clienți și businessuri de mărimi și industrii diferite, am avut ocazia să vedem o varietate de soluții de ecommerce, dar și de provocări cu care s-au confruntat clienții noștri, în special pe partea de implementare a recomandărilor SEO. Însă când vine vorba despre consultanță în alegerea platformei, îi lăsăm pe cei care au expertiză în această zonă să evalueze opțiunile. Acesta este și motivul pentru care l-am rugat pe Cristi Movilă, Country Manager VTEX, să ne ajute să înțelegem și să abordăm cât mai eficient subiectul. 

Ce presupune o platformă de ecommerce?

Similar unui magazin fizic, o platformă de ecommerce trebuie sa creeze cadrul ideal afișării și achiziției de produse sau servicii. Acest lucru presupune existenta unui inventar, a unui sistem de plată, a unui sistem logistic, a unei planificări, a unei strategii de prețuri sau de reduceri și lista poate continua. Astfel, un magazin online trebuie să fie o replică digitală a unui magazin fizic. Cu alte cuvinte, o platformă de ecommerce reprezintă un set de instrumente și tehnologii care permit comercianților să construiască și să dezvolte un magazin online pe care să îl promoveze în rândul publicului țintă cu scopul de a genera (și de a crește) vânzări.

Pentru a afla care platformă de ecommerce este cea mai bună pentru tine, ar trebui să îți pui următoarea întrebare: ce platformă îmi permite creșterea ratei de conversie, păstrând un raport optim între costuri și ROI? Va trebui să revii mereu la această întrebare pe toată durata procesului de decizie, iar pe parcursul articolului te vom ajuta să prevezi diferite costuri aferente. 

O platformă de ecommerce are în structura sa 2 părți esențiale: front-end și back-end.

Front-end: aplicația cu care userul interacționează direct, cea vizibilă potențialilor clienți. Cu alte cuvinte, site-ul propriu-zis.

Back-end: interfața care contribuie indirect la experiența utilizatorilor, susținând partea de front-end. Este structura pe care potențialii clienți nu o văd, dar cea în care se întâmplă de fapt totul: de la definirea modului în care funcționează site-ul, până la mecanismele și instrumentele de management.

Tipuri de platforme

Nu putem discuta despre platforme de ecommerce fără să menționăm diferitele tipuri de opțiuni existente. Fiecare are particularitățile ei, fiind create pentru diferite tipuri de businessuri și nevoi aferente. Știind care sunt opțiunile și care îți sunt nevoile, îți va fi mult mai ușor să alegi varianta cea mai bună pentru tine și afacerea ta.

În mod tradițional, au fost definite 4 tipuri de platforme de ecommerce:

Platforme de tip Open-Source

Platformele de tip Open Source sunt cele pe care le poți descărca chiar și gratuit de pe site-uri de specialitate și le poți instala singur, precum Woo-commerce (pentru WordPress), OpenCart, Presta Shop, Zen Cart, X Cart și multe altele. Ele reprezintă practic șabloane relativ ușor customizabile care îți permit setarea unui magazin online cât ai spune ”open source”. Multe dintre acestea sunt gratuite, adică nu trebuie să plătești pentru codul sursă, însă de multe ori poate fi necesară intervenția unei persoane sau a unei companii specializate care să îți ofere suportul necesar personalizării pentru nevoile tale, ale businessului și ale brandului. 

Această soluție este potrivită pentru cei care își doresc control asupra fiecărui aspect, de la hosting până la instalare și customizare. În practică, este soluția cea mai întâlnită în cazul testării MVP-urilor (Minimum Viable Product) sau chiar a afacerilor mici. Însă, fiind vorba despre un șablon, despre un template, dezvoltatorul acestuia este cel responsabil pentru investiții în dezvoltare ulterioară, actualizări, securitate, posibilități de integrare cu alte module. 

Tot din categoria open-source, însă pretabilă pentru businessuri mai mari, este Magento. Iar prin businessuri mai mari ne referim la cele care au un buget mai mare de alocat, care se bazează pe sute sau chiar mii de produse, trafic zilnic considerabil de mare și sute de comenzi.

Platforme de tip enterprise (self-hosted sau on premise)

Spre deosebire de platformele Open Source, cele Enterprise (precum BigCommerce, SalesForce, SAP Hybris Commerce, dar și altele) presupun costuri aferente licenței pentru codul sursă. După investiția inițială pentru achiziția soluției, platformele de tip enterprise se aseamănă oarecum cu cele Open Source în sensul în care va trebui să te ocupi de pregătirea serverelor, de instalarea propriu-zisă și de partea de customizare.

Odată ce magazinul online este lansat, va fi responsabilitatea ta să acoperi costurile aferente mentenanței și micilor actualizări. Majoritatea producătorilor de astfel de soluții enterprise pun la dispoziția clienților lor actualizări sau chiar noi versiuni ale celor achiziționate fie anual, fie la 2 ani.

Această soluție este potrivită pentru companiile mari, care au o serie de nevoi specifice și de o complexitate medie spre mare, și asta pentru că este o soluție gândită pentru scalare și pentru adaptare la creștere. 

Platforme de tip SaaS (Software as a Service)

Soluțiile de tipul SaaS, precum Vtex, Shopify, Bluegento, Content Speed, Gomag etc., sunt opusul celor de mai sus. În cazul acestora, investiția ta va acoperi și costurile aferente serverelor, mentenanței, remedierii erorilor și suportului tehnic necesar care va fi oferit direct de către furnizorul soluției. SaaS este un model foarte des întâlnit de noi toți, zi de zi, în produse precum Gmail, Facebook, Spotify, Dropbox. În unele cazuri, acestea sunt gratuite până la un anumit nivel, însă pentru mai multe opțiuni de customizare conform nevoilor specifice, aceste soluții presupun costuri aferente.

Similar, în cazul soluțiilor de SaaS pentru ecommerce, costurile aferente acestora pot fi determinate de volumul de vânzări, caz în care se va plăti regulat un comision sau o taxă fixă lunară. Chiar dacă pare o soluție costisitoare, analizând serviciile pe care le primești lunar vei constata că e mai ieftin decât dacă le-ai contracta individual și, în mod cert, mult mai eficient.

Această soluție este potrivită atât businessurilor aflate la început de drum, cât și celor mai mari, cu experiență, dată fiind expertiza dezvoltatorilor de astfel de soluții care permite customizarea conform nevoilor specifice. În general, există pachete predefinite care să îți ușureze decizia, având mereu posibilitatea de a opta pentru un pachet mai complex. Ia în calcul platformele locale sau cu prezență locală dacă te adresezi cumpărătorilor din România. Acestea îți vor permite o integrare mult mai ușoară cu furnizorii de servicii, ceea ce va optimiza atât partea de costuri, cât și experiența ta de management, dar și pe cea de cumpărare a clienților tăi.

Dacă discutăm despre piața din România, aș recomanda platformele locale  pentru că sunt localizate din punct de vedere al integrărilor cu diverse alte softuri – de la marketing automation, la sisteme de facturare sau marketplace-uri.” Cristi Movilă, Country Manager VTEX

Platforme custom-made

Înainte de a avea soluții specializate de comerț electronic, companiile trebuiau să își construiască propria platformă cu o echipa de IT, ceea ce presupunea atât dezvoltare inițială cât și ulterioară, alături de ore întregi de mentenanță. A fost o afacere laborioasă și costisitoare. Aceste soluții dezvoltate intern erau de obicei nescalabile, dificil de manageriat și nu erau capabile să se integreze cu alte soluții software utilizate de companie. Astăzi, foarte puține companii mai apelează la varianta from the scratch, existând o gamă de soluții specializate care pot fi personalizate după nevoile și specificul businessului.

Ne place tuturor, și am fost în mirajul asta mai bine de 10 ani, să credem că nu există o platformă care să-mi deservească mie toate nevoile acum. Ne plăcea să ne simțim speciali. În realitate nevoile sunt aceleași, cu foarte mici ajustări.” Cristi Movilă, Country Manager VTEX

Definirea nevoilor

Orice alegere, la fel ca orice achiziție, trebuie să plece de la definirea nevoilor pe care le ai. Iar gândirea strategică de care ai nevoie atunci când coordonezi o afacere sau un magazin offline este necesară și în cazul alegerii unei platforme de ecommerce. Asemănarea cu un magazin offline ar putea să te ajute în definirea tuturor nevoilor: de la ”vitrină”, la gestionarea stocurilor, a ofertelor, a comenzilor, a facturilor. Mai mult decât atât, trebuie să iei în calcul stadiul businessului și strategia pe termen scurt și mediu. Cu alte cuvinte, dacă afacerea ta este la început de drum, nu ai nevoie de o platformă care să proceseze sute de mii de comenzi pe zi. În schimb, dacă magazinul tău există deja în offline și are mai multe puncte de lucru, nevoile tale în ceea ce privește gestionarea stocului online ar putea fi diferite.

Atunci când alegi o platformă, există 4 aspecte pe care trebuie să le iei în calcul:

Obiectivele

Ai sau îți dorești un magazin online? Ce vechime are businessul tău? Unde îți propui să ajungi? Definirea obiectivelor strategice este esențială pentru identificarea nevoilor prezente, însă și pentru a lua în calcul nevoile viitoare. Dacă discutăm și despre o prezență offline, atunci poate ar trebui să ai în vedere integrarea stocurilor și posibilitatea alocării lor per magazin fizic (cu atât mai mult dacă oferi clienților posibilitatea ridicării produselor din magazin). Dacă discutăm despre o afacere la început de drum, atunci ar trebui să iei în calcul potențialul de creștere.

Costurile totale

Costul total de proprietate (TCO) al unei platforme de ecommerce ar trebui să fie principalul diferențiator. De la taxele de licențiere la costurile de găzduire, integrare, implementare și întreținere, platformele pot necesita resurse și buget semnificative. Atunci când cauți cea mai bună soluție de ecommerce pentru afacerea ta, ar trebui să iei în calcul toate opțiunile pentru a găsi raportul calitate-preț ideal pentru bugetul și nevoile tale.

O soluție comercială complet integrată, cum ar fi VTEX, reduce semnificativ TCO-ul unei platforme și generează cea mai mare rentabilitate a investiției. Avantajul unei astfel de platforme este că tot ce ai nevoie se află într-un singur loc: platforma de ecommerce de tip SaaS de la VTEX gestionează automat întreținerea și actualizarea software-ului pentru a reduce costurile de operare și pentru a crește rata de profitabilitate a afacerii tale.

Flexibilitatea arhitecturii

Fiecare magazin online are nevoi unice. O platformă de ecommerce trebuie să ofere o arhitectură flexibilă pentru a permite integrarea perfectă cu orice sistem back-end sau aplicație externă de care businessul tău are nevoie pentru a prospera. Platformele tradiționale de comerț în cloud au o arhitectură rigidă care oferă puțin spațiu pentru integrarea și personalizarea terților. Cu cât definești mai clar nevoile de la început, cu atât vei ști cum să evaluezi dacă o soluție este potrivită pentru tine. Pe de o parte, platformele de comerț electronic inflexibile produc provocări de integrare care pot determina pierderea productivității afacerii. Pe de altă parte, este foarte posibil ca integrările prevăzute de astfel de platforme să fie suficiente pentru momentul actual al businessului tău. Și pentru că tot îi menționam anterior pe prietenii noștri de la VTEX, soluția lor are o arhitectură flexibilă, modulară, API-first, care permite încorporarea cu ușurință a oricărei aplicații terțe. Însă totul pleacă de la dimensiunea afacerii tale și strategia de creștere pe termen scurt, mediu și lung.

Ușurința utilizării

Un aspect deloc de neglijat este ușurința de utilizare a software-ului. Cu cât este mai complicat, cu atât va genera frustrări și va scădea gradul de productivitate. Asigură-te că soluția aleasă este ușor de configurat și că necesită un efort minim de întreținere. În acest fel îți vei optimiza și costurile aferente dezvoltatorilor. Mai mult decât atât, ține cont și de experiența de navigare pe care o vor avea clienții tăi. Îți vei dori ca aceștia să găsească ușor și intuitiv produsele sau serviciile pe site, să finalizeze cât mai ușor și rapid comanda. 

Un magazin online ușor și intuitiv de folosit, interactiv, atrage atenția potențialilor cumpărători și îi menține mai mult timp pe site. În prezent, multe site-uri de ecommerce nu sunt în măsură să păstreze clienții doar pentru că paginile lor nu sunt gândite astfel. Dacă o pagină de pornire sau orice altă pagină vizitată de utilizatori nu le îndeplinește nevoile, aceștia o părăsesc. Dacă unele informații sunt de neînțeles, nu le citesc. Dacă vizitatorii se pierd pe site-ul tău, vor alege să ”meargă” în altă parte. De aceea este important de luat în calcul ușurința cu care site-ul va fi utilizat.

Odată definite nevoile și obiectivele pe termen scurt și mediu îți va fi mult mai ușor să te decizi dacă soluția de care ai nevoie trebuie să fie dezvoltată de la zero, special pentru tine sau o platformă din categoria Software as a Service este suficientă. În final, scopul oricărui magazin, online sau offline, este să vândă. Prin urmare, dacă obiectivul tău principal este în zona de vânzări, de ce să investești timp și resurse în ceva ce nu face obiectul activității tale și anume dezvoltarea unei platforme?

Există o varietate de platforme SaaS care oferă diferite tipuri de abonamente astfel încât orice magazin online aflat la început de drum să se poată concentra pe poziționarea brandului în piață și generarea de vânzări și nu pe dezvoltare.

Alte aspecte de care să ții cont în alegerea unei platforme de eCommerce

  1. Experiența și expertiza furnizorului

Verifică dacă furnizorul are de fapt experiența și abilitățile tehnice necesare pentru satisfacerea nevoilor și complexității cerințelor tale, dar și experiența de a lucra cu industria ta. Vezi câteva studii de caz sau recenzii ale clienților pentru a evalua dacă soluția se pretează nevoilor tale.

  1. Asistență și suport

Când lucrurile merg prost și ,crede-ne, lucrurile pot merge prost, îți va oferi furnizorul asistența necesară pentru a te ajuta să rezolvi problema? Sau ai intern capacitatea de a înfrunta neprevăzutul?

  1. Scalare

Pe măsură ce afacerea ta crește și nevoile se vor mai schimba, asigură-te că și platforma permite acest lucru, cel puțin până în punctul în care să iei în calcul o migrare. 

  1. Mobile-friendliness

Afișarea și funcționarea corespunzătoare pe dispozitivele mobile nu mai reprezintă o chestiune opțională, ci una obligatorie, de câțiva ani. Cu atât mai mult cu cât acest aspect cântărește atât de greu și pentru Google, atunci când vine vorba despre indexare.

  1. Securitate

Poate unul dintre cele mai importante aspecte este cel al securității, dat fiind că vei gestiona date cu caracter personal, informații financiare și alte date sensibile. Poate părea un aspect care nici nu ar trebui menționat, însă în cazul platformele open-source nu poți fi niciodată prea prudent.

  1. Setări SEO

Platformele de comerț electronic care vin cu funcții SEO cuprinzătoare îți vor ajuta site-ului să se claseze foarte bine în rezultatele motorului de căutare. Aceste funcții nu îți garantează prima poziție în motoarele de căutare, însă îți vor fi de mare folos în campaniile SEO.

SEO & platforme eCommerce

De-a lungul timpului am observat că există o serie de factori care joacă un rol crucial în ceea ce privește rankingul pe care site-ul tău îl poate avea în Google. Indiferent ce platformă alegi, asigură-te că poți bifa acești factori, fie direct din platformă, fi prin intermediul unor plugin-uri compatibile:

  • Să fie mobile-first 
  • Meta-titluri, titluri și URL-uri editabile independent
  • Posibilitatea de a modifica tot conținutul dintr-o pagină – pentru paginile de produs, categorii și subcategorii
  • Control deplin asupra indexării paginilor specifice – în principal filtrele
  • Posibilitatea de a seta canonical sau redirect 301 pentru o gamă variată de tipuri de pagini

Concluzia discuției pe care am avut-o cu Cristi Movilă, Country Manager Vtex, este cât se poate de simplă:  Cea mai buna platforma de eCommerce este cea care te ajuta la îndeplinirea obiectivelor de business.

Pentru mai multe informații și exemple care să te ajute în definirea nevoilor și alegerea celei mai bune soluții de ecommerce pentru afacerea ta îți recomandăm cu încredere acest episod al podcastului VTEX: