Provocarea
În luna iunie 2019, clientul nostru elefant.ro a migrat pe o platformă nouă, pentru a face față, din punct de vedere responsiveness, traficului și conversiilor tot mai crescute. În ceea ce ne privește, provocarea unei astfel de migrări se rezumă, de regulă, la menținerea traficului și a vizibilității inițiale.
Însă, migrarea elefant.ro a venit cu o serie nouă de provocări, având în vedere faptul că, pentru client, erau prioritare caracteristicile de funcționalitate, în detrimentul optimizării pentru pagini de categorii, subcategorii, produse sau filtre. Pe lângă toate acestea, o viteză bună de încărcare era esențială pentru noua platformă, având în vedere creșterile Elefant din ultimii ani.
Pentru ca etapa implementărilor tehnice să nu se transforme într-un blocaj, am căutat o soluție alternativă care să ne permită acest lucru, fără compromisuri, într-un timp cât mai scurt. Varianta pe care am ales-o, împreună cu echipa tehnică elefant.ro, a fost să folosim Google Tag Manager pentru a implementa aceste optimizări. Însă, pentru că urma să adresăm o serie destul de mare de recomandări tehnice folosind acest tool, nu puteam anticipa foarte precis comportamentul motorului de căutare în fața unei astfel de soluții.
Soluția
Performantă din numeroase puncte de vedere, noua platformă ne limita în a aplica optimizările on page. Așa că am fost nevoiți să găsim soluții out of the box, pentru a trece de acest impediment.
Răspunsul a venit de la un tool folosit în mod obișnuit în cu totul alte scopuri. Google Tag Manager e utilizat, de regulă, pentru inserarea în website-uri a scripturilor de Analytics, a setărilor de ecommerce sau a altor add ons. Insă, noi, împreună cu echipa Elefant, i-am văzut potențialul extins și l-am folosit pentru:
Optimizări de meta tags: titluri, descrieri, H1
Am folosit alternativ soluția GTM pentru a optimiza atât meta-urile, cât și descrierile paginilor. La începutul procesului de implementare, Google afișa aleatoriu titlurile/ descrierile implementate prin GTM și pe cele din platformă. Odată cu punerea în funcțiune pe ultima versiune Chronium a Google bot, crawlerul web folosit de Google și, totodată, prin prioritizarea încărcării codului de GTM în site, am observat îmbunătățiri în acest sens. În prezent, implementările de meta-uri sunt afișate corect în rezultate.
Optimizări de meta title:
Optimizări de meta description:
Un exemplu punctual de keyword performant post-migrare este ”tablouri canvas” care, în prezent, ocupă poziția 3 în SERP, cu un volum de căutări de peste 20k.
Pentru că titlul categoriei este un element foarte important, dar, noua platformă nu permitea implementarea optimizărilor necesare, am folosit Google Tag Manager pentru targetarea celor mai relevante cuvinte cheie. Aceste optimizări sunt acum vizibile pentru motorul de căutare și sunt afișate în SERP.
În codul sursă al paginii, este afișat titlul implementat din platformă:
Iar în SERP, este afișat titlul implementat în GTM:
Un alt keyword pentru care am procedat la fel a fost ”pensule machiaj”, care a înregistrat o creștere de 14 poziții și se află acum pe poziția 4 în SERP, cu un volum de căutări de 25k.
Analiza paginilor indexate
Pentru că site-ul elefant.ro este foarte mare și are, implicit, un număr crescut de filtre în paginile de categorii, am fost nevoiți să identificăm toate URL-urile pe care Google le accesează și indexează. Printr-o analiză a fișierului de acces log, am identificat aceste URL-uri și, cu ajutorul GTM, le-am blocat de la indexare, adăugând <meta name=”robots” content=”noindex”>. Am creat un tag care să insereze această linie și am identificat în fișierul acces log ce triggere să asociem tagului respectiv.
Lazy load content
O particularitate a platformei este încărcarea în site a produselor, prin lazy load. Acest lucru contribuie la optimizarea vitezei de încărcare a paginilor. Totuși, conținutul încărcat astfel nu este identificabil de către Google, așa cum am observat accesând opțiunea Inspect din Google Search Console și analizând codul sursă al paginii, pe care Google îl ”vede”. Soluția a fost ca, atunci când identificăm accesarea paginii prin user agent de către Google bot, conținutul paginii să fie livrat fără a mai folosi acel lazy load. Așa că am folosit Tag Manager, pentru a livra acest conținut motorului de căutare.
Date structurate
Tot prin Google Tag Manager, am marcat paginile de produs, astfel încât ratingurile aplicate pe produsele din site să fie afișate în SERP.
Marcaj schema product:
Afișare în SERP cu ratings:
Linking intern
Pentru îmbunătățirea linkingului intern și pentru o autoritate mai mare a paginilor pe care noi le targetam și pe care voiam să le creștem în SERP, am inserat, prin GTM, linkuri către acestea în paginile de produs. De exemplu, am făcut linking intern pentru filtrul de brand, din pagini de categorii. Mai exact, în pagina de produs, am adăugat link către brandul produsului respectiv, format din categorie/ subcategorie + filtrul respectivului brand.
Descrieri categorii
Pentru a crește relevanța categoriilor, am inserat descrieri personalizate afișate, pentru fiecare dintre aceste categorii.
O problemă de care ne-am lovit în această etapă a fost că aceste descrieri supraîncărcau containerul de Google Tag Manager. Din acest motiv, considerăm că GTM poate fi o soluție alternativă funcțională pentru astfel de implementări, însă, atunci când platforma permite abordarea clasică, aceasta este preferabilă.
Rezultatele
În mod obișnuit, o migrare corectă din punct de vedere tehnic este una în urma căreia nu au loc pierderi de vizibilitate și de trafic. De aceea, rezultatele proiectului de migrare elefant.ro s-au dovedit a fi mai mult decât performante, astfel:
- Traficul site-ului a crescut, din luna în care a avut loc migrarea, până în luna curentă, cu aproape 30%.
Trafic (Google Analytics):
- Vizibilitatea site-ului a crescut, de asemenea, cu 9%, conform datelor actualizate din SEOmonitor. Această creștere a fost înregistrată, de asemenea, în perioada post-implementare prin GTM, începând din iunie 2019.
Vizibilitate (SEOmonitor):
- Pentru că am monitorizat, prin SEOmonitor, inclusiv datele categoriilor actualizate prin GTM, și creșterile de la acest capitol au fost impresionante – de exemplu, categoria de genți și accesorii a avut o creștere de 29%, iar cea de bijuterii, de 31%. Cumulat, vizibilitatea site-ului a crescut organic cu peste 9%.
Concluzie
Deși nu este varianta optimă pentru implementările tehnice, soluția alternativă Google Tag Manager pentru optimizare s-a dovedit, deși neobișnuită, foarte eficientă. Cu sprijinul întregii echipe tehnice Elefant, provocarea implementărilor de optimizare a fost adresată eficient, iar rezultatele vorbesc de la sine.
Cu ajutorul GTM, am reușit să facem toate implementările tehnice, astfel încât traficul și vizibilitatea clientului elefant.ro să crească. Optimizarea categoriilor nou apărute în site, dar și cea a celor existente anterior au avut drept rezultat creșteri pe toate planurile:
- Trafic: +30%
- Vizibilitate: +9%, pe un search volume monitorizat de 7.1 milioane
- Revenue: +39%
Clientul nostru domină în prezent SERP-urile. GTM poate fi o soluție viabilă atunci când o platformă, deși performantă din numeroasee puncte de vedere pentru un ecommerce de dimensiunea Elefant, nu îți permite să optimizezi site-ul pe căile cunoscute.
În loc de încheiere, l-am rugat pe prietenul nostru Eugen Potlog, specialist UX și CRO, să ne spună mai multe despre modificările care pot fi implementate prin GTM și despre alte funcționalități pe care le mai are acest tool:
”Google Tag Manager este o soluție foarte versatilă, care se dovedește adesea un aliat extrem de puternic pentru un site. Fără a fi nevoie să aștepți după echipa de programare, Google Tag Manager îți permite să adaugi rapid diverse coduri pe site sau să operezi modificări, de la cele mai simple, până la unele foarte complexe. Acest instrument de la Google primește constant actualizări cu funcționalități noi, care îl fac și mai puternic și util.
Printre ultimele funcționalități lansate, merită menționate două foarte importante: Custom Templates și Server-side tagging. Prin Custom Templates, se pot construi taguri și variabile personalizate pentru fiecare nevoie, astfel încât să extindă posibilitatea de a utiliza Google Tag Manager de către utilizatorii non-tehnici, totul într-o manieră mult mai sigură și eficientă din punct de vedere tehnic. Cu Server-side tagging, se întrepătrunde o cu totul altă dimensiune a posibilităților oferite de Google Tag Manager. Aceasta vine cu multiple beneficii ce țin de siguranță și performanță, cum ar fi, de exemplu, posibilitatea de a folosi instrumente de marketing și analiză, fără a încărca cod third-party în browser-ul utilizatorului.”
Eugen Potlog, UX Studio