La Upswing tratăm cultura organizațională ca pe un produs în beneficiul nostru, de care ne folosim zilnic și pe care-l îmbunătățim constant.
Articolul de azi a fost inspirat de discuția dintre Radu Mărcușu, CEO Upswing, și Cristina Chipurici, Curious Content Creator. Ascultă interviul în integralitate pe podcast-ul Cristinei, aici.
Uneori, cultura organizațională e așa, ca o adunătură de motto-uri pictate elegant pe pereții biroului, pe lângă care treci indiferent zi de zi, cu o cafea în mână, laptopul la sub braț, și gândurile ocupate de întâlnirea de dinainte de prânz. Forma e acolo, dar fondul lipsește. Echipa, deși mânată de cele mai bune intenții, nu reușește să treacă de la idei (principii și valori) la acțiune (cum practici zilnic principiile și valorile).
Treaba e simplă și complexă în același timp. Adică da, e suficient să fii deschis și să-ți dorești să contribui. Pe de altă parte, vrei să menții același entuziasm zi de zi, indiferent dacă te-ai angajat ieri sau uneori mai trebuie să intri pe LinkedIn ca să-ți aduci aminte acu’ câți ani ai început. Ca-n orice relație pe termen lung, entuziasmul cere efort. Și comunicare.
De la idei la acțiune în cultura organizațională Upswing
Sigur că roata n-am inventat-o noi. Dar am învățat de la cei mai buni: Patrick Lencioni, Simon Sinek, Jason Fried și David Heinemeier Hansson sau Jim Collins. Am luat de acolo ce-am simțit că ni se potrivește și ne-am trasat un set de principii și valori care ne ghidează. Nu doar structura și deciziile de business, ci și recrutarea, instrumentele de învățare, modul în care ne organizăm. Sau comunicăm.
Am pornit de la teorie, dar acum principiile acestea fac parte din noi. Le respirăm. Așa am reușit să creăm un mediu în care-ți dorești să vii, să rămâi și să te dezvolți. Să contribui.
Principiile și valorile Upswing puse în practică
Pentru că suntem mândri de ce-am realizat, dar și pentru că vrem să dăm mai departe ce-am învățat la rândul nostru de la alții, ne-am propus să împărtășim cu tine cele mai importante aspecte din cultura Upswing. Teoretice și practice.
Avem cele mai mari așteptări de la noi înșine
Evităm calea bătătorită, cea pe care ne-am putea plimba fluierând, pentru că n-avem teamă de pași greșiți.
La nivel individual, încercăm să ne întrebăm mereu “de ce” și “cum pot să fiu mai bun”. Să privim procedurile și rutinele cu un ochi critic. Oare ne mai servesc sau au devenit bariere? Limite conveniente? Ne-am dat libertatea să ieșim din zona de confort și să devenim exploratori.
La nivel macro, asta se vede în decizii de business îndrăznețe. Am ales, de exemplu, să reinvestim profitul în dezvoltare și așa s-au născut SeoMonitor și Contero, două unelte inovatoare.
Ce este și ce face SEO Monitor
SEO Monitor analizează și face previziuni de trafic organic non-branded în funcție de cuvinte cheie. Este folosit de majoritatea actorilor mari din piața de digital marketing, pentru că:
Într-un singur loc poți vedea:
- care sunt cuvintele cheie relevante pentru un site
- cât de bine performează site-ul respectiv pe această listă de cuvinte cheie
- o analiză a competiției pe aceleași cuvinte cheie
- care este estimarea de creștere a traficului după aplicarea strategiilor de SEO și conținut
- monitorizarea zilnică a traficului organic non-branded
Ce este și ce face Contero
Folosim Contero ca să scriem și să analizăm articole care generează trafic.
Ce face Contero:
- validează tema articolui (e cu adevărat relevantă tema aleasă pentru obiectivele de trafic ale site-ului?)
- se asigură că, odată tema aleasă, articolul este scris conform cu cele mai bune practici SEO
- administrează crearea de conținut (ține evidența articolelor și asigură respectarea termenilor de livrare)
- analizează performanța articolelor (ranking)
Nici SEO Monitor și nici Contero n-ar fi fost posibile dacă n-am fi fost curioși, dispuși să riscăm și să greșim. Dacă nu ne-am fi propus să explorăm teritorii noi.
Zilnic, devenim cu 1% mai buni decât în ziua precedentă
Deși în Upswing testăm candidații pentru pozițiile tehnice, angajăm fără probleme oameni care mai au de învățat, dacă în interviu observăm că dau dovadă de o dorință intrinsecă de a deveni zilnic un pic mai buni în ceea ce fac.
Asta înseamnă, printre altele, să-ți cunoști limitele, adică să înțelegi că nu le vei ști niciodată pe toate, că mereu ai ceva de învățat, de la oricine, nu doar de la cei pe care îi consideri superiori în responsabilități. Adică, trebuie să poți progresa fără să fii mânat de la spate.
Din acest motiv, asigurăm, de exemplu, acces la Master Class, sau oferim un abonament la Bookster (o bibliotecă de unde angajații companiilor pot împrumuta atât cărți tehnice, cât și volume de dezvoltare personală sau beletristică).
Aplicăm ceea ce învățăm
Odată ce ne însușim o idee nouă, o punem în practică.
Un exemplu bun este transparența organizațională, un principiu pe care l-am învățat de la fondatorii Basecamp. Sună foarte frumos, să fim transparenți în echipă. Cine își dorește să lucreze într-o organizație obscură, unde informația este ținută sub cheie, unde se fac tot felul de jocuri de culise, și fiecare coleg este suspicios pe toți ceilalți? Deci, transparență. Dar cum o punem în practică?
Așa că am hotărât:
- să ancorăm grila de salarizare în piață,
- să fim în top 10% plătitori din zona de marketing digital,
- și să facem cifrele publice în echipă.
În Upswing nu se negociază salariile, nu primesc mai mult cei care știu să ceară, și mai puțin cei care stau cuminți în banca lor. Salariile sunt făcute luând în calcul nivelul de responsabilitate a postului, valoarea specializării respective în piață și contextul economic. Atunci când se schimbă grila de salarii și situația economică ne-o permite, creștem salariile tuturor. Public.
Ne asumăm responsabilitate pentru ceea ce facem
În buzunarul de la piept, clienții noștri au un cartonaș roșu, pe care ni-l arată dacă sunt dezamăgiți de rezultate. În 99,99% din cazuri evităm penalizarea pentru că ne măsurăm munca și stingem focul înainte ca flăcările să înghită pădurea.
Dar mai e și altceva. Lucrăm transparent și colaborativ. Atunci când un proiect scârțâie, nu căutăm vinovați, ci găsim soluții. Împreună.
Ne jucăm și ne dăm voie să experimentăm și să greșim
Jocul creează un spațiu sigur în care putem experimenta fără teamă.
Jocul nu înseamnă neapărat un campionat de board games împreună cu colegii (deși și acest tip de distracție are un rol), ci mai degrabă antrenarea noastră în proiecte care să aducă schimbări fundamentale în modul de lucru.
Spre exemplu, echipa de Customer Success lucrează acum la noul sistem de raportare către clienți. Formatul nu este transmis ierarhic de sus în jos; colegii noștri se joacă cu raportul până când ajung la soluția care îi mulțumește cel mai tare, și despre care vor ști că răspunde nevoilor clienților.
Dăm dovadă de curaj
Suntem curajoși ori de câte ori ne schimbăm modul de lucru, atunci când riscăm și apoi acceptăm să învățăm din greșeli, când transformăm ideile noi în soluții și acțiuni; sau când ne punem pielea la bătaie pentru proiectele noastre. Dar mai ales suntem curajoși când ne arătăm vulnerabilitățile.
Folosim, de exemplu, un sistem care se numește 15Five, unde în fiecare vineri ne evaluăm săptămâna de lucru, cu bune, dar și cu rele. Tot aici, există o secțiune de obiective, precum și alte secțiuni de evaluare, și mai ales de auto-evaluare.
Această încredere pe care ne-o acordăm unii altora ne ajută să construim o echipă coezivă și empatică.
Suntem disciplinați
E mai rău să-ți lipsească rutina, decât să fii prins într-una. Deși rutina poate părea plictisitoare și coercitivă, ea de fapt impune niște limite și o serie de jaloane, între care ne e mai ușor să fim creativi, spontani și disciplinați.
Pentru că suntem o echipă 100% remote, vrem să trasăm clar limita dintre serviciu și viața personală. Altfel fie una, fie cealaltă vor deraia în direcții de unde ne va fi greu să ne punem înapoi pe șine.
Parte din rutina zilnică la Upswing este o unealtă care se cheamă Standuply și care este integrată cu Slack. În fiecare dimineață, folosim Standuply ca să ne completăm obiectivele mari pentru ziua respectivă și să anunțăm dacă există vreun obstacol care să ne stea în cale. Apoi, când programul de muncă se apropie de final, Standuply ne îndeamnă să încheiem ziua de muncă, dar nu înainte de spune dacă ne-am îndeplinit obiectivele definite de dimineață.
Cerem și ne tratăm colegii cu respect
Comunicarea sinceră este un mod prin care ne arătăm respectul unii față de alții. La asta se adaugă și efortul de a ne asculta cu adevărat între noi. Să fii prezent, intelectual și afectiv, pentru un coleg, înseamnă să demonstrezi respect.
Un exemplu de comunicare sinceră și ascultare implicată este sistemul de office hours. În fiecare vineri, oricare dintre noi poate programa o jumătate de oră în care să stea de vorbă cu Radu, CEO-ul Upswing, pe o temă de serviciu care nu-i dă pace.
Cultivăm un spațiu de siguranță pentru conflictul constructiv
Ne măsurăm periodic campaniile și avem sisteme de monitorizare a sănătății afaceri, cum ar fi analiza săptămânală de performanță (WBR, de la weekly business review).
Pentru că lucrăm cu cifrele pe masă, avem argumente obiective cu care să ne susținem părerile și, de ce nu, să ne contrazicem sau să ne provocăm unii pe alții. Din astfel de discuții inconfortabile ies de multe ori cele mai îndrăznețe proiecte ale noastre.
Ne pasă
Ne susținem unii pe alții. Și asta se vede cel mai bine în grija pe care o avem pentru echilibrul dintre muncă și viața personală. Ne bucurăm de zile libere în fiecare vineri din luna august și în perioada dintre Crăciun și Anul Nou, sau avem zile de half learn / half chill atunci când o zi liberă oficială cade în weekend.
Tot pentru că ne pasă, colega noastră, Mihaela, Head of People Operations, are sesiuni de coaching cu oricine simte nevoia de ajutor în dezvoltarea personală.
Un alt mod de a ne susține unii pe alții este să recunoaștem public meritele colegilor și pentru asta există un sistem virtual de bate palma (high five) integrat din 15Five în Slack. Folosim acest sistem simpatic ca să le mulțumim colegilor pentru ajutor și ca să-i lăudăm concret pentru o treabă bine făcută.
Lucrăm colaborativ
De curând, am implementat un sistem de lucru Agile. Acum suntem organizați în echipe cros funcționale, compuse din colegi din departamente diferite (SEO, content, customer success) Avem trei echipe – SEO Marvels, Not Robots și Goal Diggers – și fiecare este responsabilă de un portofoliu de clienți.
Și pentru că practicăm zilnic valorile de care ți-am povestit mai sus – asumare, schimb de cunoștințe, disciplină, transparență, comunicare și ascultare, respect reciproc și empatie, grijă – lucrăm bine împreună, chiar dacă venim din zone tehnice diferite.
Toate aceste principii și practici pot fi aduse la un numitor comun pe care l-am preluat tot de la fondatorii Basecamp și care sună așa: “it doesn’t have to be crazy at work.” Poți să vii la muncă fără să-ți fie groază de haosul și tensiunea din întâlniri, fără să te temi că cineva îți va arunca o vorbă urâtă sau te va arăta cu degetul, fără să te întrebi resemnat, oare ce chestie neplăcută o să mi se mai întâmple și azi pe proiectul X?
Pentru că tratăm cultura organizațională ca pe un produs în beneficiul nostru, de care ne folosim zilnic și pe care-l îmbunătățim constant, am creat în Upswing un spațiu sigur și colaborativ. Un spațiu unde fiecare dintre noi contribuie în moduri esențiale la succesul echipei. Și asta ne dă satisfacție.
Ca să ne cunoști mai bine, de curând am început o secțiune nouă pe blog, în care ne prezentăm echipa, adică the heart and soul of Upswing. Poți citi aici primele două profile din categoria People of Upswing:
- Ilinca Andrei, Head of Customer Success, despre echilibrul și calmul pe care le-a găsit la Upswing;
- și Eliza Coșman, Head of Business Development, despre cea mai deschisă și onestă conversație profesional / personală pe care a avut-o vreodată.
Și nu în ultimul rând, îi mulțumim Cristinei Chipurici pentru că l-a provocat pe Radu la așa o discuție plină de miez și ne-a inspirat să scriem acest articol.