Upswingers,
Mă bucură curajul, determinarea, reziliența și capacitatea de adaptare de care dați dovadă constant. Toate lucrurile pe care le-am realizat în perioada recentă și implicarea voastră ne-au pus pe lista celor mai bune 8 agenții de SEO din lume. Vă felicit și vă mulțumesc pentru asta.
Upswing COVID-19 Trends, pierderile mici în comparație cu previziunile generale și nominalizarea la Global Search Awards ca Best Global Large SEO Agency sunt doar câteva dintre realizările la care ați contribuit din plin. Am demonstrat, încă o dată, împreună, că avem multe de spus în această industrie. Rock on 🤘!Radu Mărcușu, CEO Upswing
Incertitudinea a fost singura constantă globală pentru businessuri în ultimele luni. Volatilitatea mediului de afaceri s-a făcut simțită la toate nivelurile, de la mic, la mare. Managementul crizei a devenit, brusc, o prioritate pentru orice leader. Dar, situația ideală este aceea în care, din această poziție, reușești să gestionezi problemele, fără a renunța la substanța businessului tău, la valorile companiei, la obiectivele pe care le urmărești.
Toată munca noastră recentă a fost documentată într-un case study pentru Global Search Awards, competiție care a nominalizat Upswing în topul celor mai bune 8 agenții SEO din lume (Best SEO Agency, Global Search Awards 2020). Așa că îți vom povesti despre felul în care măsurile pe care le-am luat, strategia pe care am gândit-o și execuția acesteia au devenit responsabile pentru evoluția Upswing în contextul actualei crize.
Despre Global Search Awards, pe scurt
Global Search Awards premiază excelența în PPC, SEO și content marketing a agențiilor din întreaga lume. În ceea ce privește categoria la care suntem finaliști, alături de nume de notorietate internațională, precum Peak Ace AG (Germania) sau Merkle (Columbia), juriul GSA ”recunoaște meritele agențiilor SEO remarcabile, cu 26 sau mai mulți angajați, care demonstrează în mod constant o bună înțelegere și utilizare a tacticilor SEO alături de rata de retenție a angajaților și cultura organizațională dar și obținerea unor creșteri semnificative ale ROI pentru clienții din portofoliu”.
Pe lângă nominalizarea agenției la Best SEO Agency, campania implementată pentru Mega Image este finalistă la 5 categorii, printre care Best Global SEO Campaign și Best Use of Search – Retail / Ecommerce (SEO), după ce a intrat in finală la European Search Awards la 3 categorii cu câteva luni în urmă.
Pentru noi, această nominalizare este o confirmare în plus a faptului că nu ne trezim dimineața doar ca să facem campanii de SEO și content, ci ca să inovăm pentru clienți și industrie.
Dar, am vrea să vorbim despre ultima perioadă în termeni de principii de managementul crizei și lecții învățate:
Principiile care ne-au ghidat evoluția în perioada recentă
De vreme ce, pentru noi, supraviețuirea în această criză coincidea cu cea a clienților noștri, principala provocare a devenit să îi ajutăm pe aceștia să stăpânească situația și, mai mult, să iasă învingători din ea. Nu aveam nici cea mai mică idee despre cum aveam să facem asta, dar știam că o vom face. Răspunsul s-a concretizat după un pattern care ne-a definit întreaga activitate: datele concrete, în timp real.
Însă, înainte de toate, la baza deciziei noastre au stat principiile după care ne-am ghidat fiecare pas în această perioadă:
Oamenii, înainte de toate
Cea mai mare grijă a noastră a fost, încă de la debutul pandemiei, sănătatea celor din echipa Upswing și a familiilor lor. Așa că am început să lucrăm de acasă încă dinainte ca acest lucru să devină o măsură impusă de către autorități. Și încă facem asta, chiar dacă nu mai este o obligație legală.
Mai mult, am relocat resursele interne, astfel încât să putem rămâne fideli politicii zero șomaj. Din calculele noastre, reieșea că cea mai mare pierdere în venituri pe care ne-am fi putut-o permite fără a renunța la angajați era de 40%. Așa că menținerea pierderilor sub acest nivel ne-ar fi îndeplinit obiectivul.
Totodată, pentru că munca remote devenea normă pentru prima oară în istoria Upswing, a trebuit să ne asigurăm că toată lumea dispune de toate resursele necesare pentru a face această transformare. Și nu ne-am limitat la echipamente. Pentru a adresa cele mai importante probleme care pot apărea în aceste circumstanțe, am organizat un team building în care am răspuns la cele mai mari provocări ale lucrului remote.
Comunicare constantă, clară și transparentă
Ultimul lucru pe care ni-l doream în acest nou context era ca informațiile noastre să ajungă la destinație, în companie și către clienți, incomplete sau interpretabile.
Aveam nevoie de o singură sursă a adevărului și de certitudinea că privim toți în aceeași direcție și vorbim aceeași limbă.
- Intern, aveam nevoie să fim, toți, informați cu privire la ce se întâmplă și, totodată, aveam nevoie de asigurări că facem ceea ce trebuie și că totul va fi bine. Am făcut asta prin statusuri zilnice de stabilire a priorităților în fiecare departament și town halls săptămânale, care aveau să fie modalitatea prin care echipa de leadership raportează progresul către întreaga companie.
- Extern, am aplicat același principiu și în relația cu clienții. Încă din prima zi, aceștia au primit un update transparent, într-un mesaj video de la mine.
https://www.youtube.com/watch?v=LmHl3uAr2cA
Îmbrățișarea schimbării
Strategiile obișnuite nu funcționează în situații neobișnuite. Am știut, încă de la început, că tacticile care ne-au adus aici nu ne vor putea duce și mai departe. Așa că am ales să înțelegem și să acceptăm că lucrurile se vor schimba. De la nevoile clienților noștri, la comportamentul consumatorilor și de la economie și societate, la întreaga lume pe care o cunoșteam, totul avea să fie altfel.
În vreme ce domeniul nostru de activitate, SEO este un canal care generează rezultate pe termen mediu și lung, clienții noștri aveau nevoie de rezultate rapide. Așa că ne-am adaptat serviciile și le-am completat cu strategii de push marketing, care să le asigure eficiența într-un timp foarte scurt.
De altfel, am dirijat întreaga strategie Upswing pentru a reflecta oportunitățile și amenințările din prezent. Am redefinit planurile și framework-urile și am reprioritizat proiectele, în funcție de resursele disponibile.
Așa a luat contur un masterplan care adresa toate schimbarile care au loc în agenție, ca urmare a noului context. De la modul în care comunicăm cu clienții in perioada asta, programe de optimizare a costurilor până la transformarea strategiei de marketing și vânzări.
Feedback loops mai scurte
Pentru că singurele constante ale acestei crize erau incertitudinea și viteza incredibilă a schimbărilor a apărut nevoia de a scurta buclele de feedback. În acest fel, am securizat reevaluările constante și ne-am asigurat că suntem pe calea cea bună, chiar dacă asta implica să pivotăm rapid strategiile.
Drept urmare, ciclul setării și execuției obiectivelor a fost redus de la trei luni la una, iar cadența meetingurilor de leadership a devenit mai frecventă prin stabilirea priorităților și raportarea zilnice.
Strategii ofensive, în completarea măsurilor prudente
Deși a fi în defensivă este, întotdeauna, la îndemână, doar strategiile ofensive, deși riscante, pot aduce rezultatele care fac diferența.
În timp ce toate vocile spuneau că cel mai înțelept ar fi să oprim tot și să salvăm cash-ul, noi am mizat pe lucrurile în care credem: tehnologie și date. Așa a apărut upswing.ro/trends și așa am reușit să schimbăm strategiile pentru peste 80 de campanii in mai puțin de o lună.
Povestea instrumentului pe care l-am dezvoltat într-un timp atât de scurt a fost, de altfel, sursă de inspirație pentru colegii noștri de la SEOmonitor, care au tratat fenomenul mixului echilibrat între strategii ofensive și defensive într-un studiu de caz dedicat Agenției 2.0, pe care l-au publicat în Search Engine Journal.
Întoarcerea la origini
Întoarcerea la origini înseamnă, în accepțiunea noastră, să te gândești, în primul rând, la cele mai importante provocări ale clienților tăi și să găsești soluțiile care i-ar putea sprijini în demersurile curente.
”Responsabilitatea primară a unei companii este să își servească clienții”, spunea Peter F. Drucker.
Pentru noi, asta s-a tradus în conceperea celor mai eficiente strategii pentru perpetuarea vânzărilor business-urilor din portofoliul nostru. Aceasta a fost motivația principală pentru dezvoltarea Upswing COVID-19 Trends și pentru completarea serviciilor cu elemente care aveau să aducă rezultate imediate.
Pe măsură ce volumele de căutări și-au pierdut relevanța în noul context global, misiunea noastră a devenit tot mai dificilă. Comportamentul utilizatorilor Google se schimba continuu, iar strategiile noastre pe termen lung deveneau neperformante. Așa că, atunci când toate companiile își reduceau cheltuielile cu gândul de a-și relua cursul normal după ce totul se va fi terminat, noi ne-am asumat cel mai mare risc și am investit în inovație.
Datele în timp real au fost soluția cu ajutorul căreia am contribuit la supraviețuirea clienților noștri. Așa că le-am pus la dispoziția lor cu ajutorul unui tool nou, pe care l-am construit de la zero, în doar 3 săptămâni. Upswing COVID-19 Trends face o analiză a cuvintelor cheie din 25 de industrii și integrează date din Google Trends pentru peste 100k keywords.
În funcție de volumele de căutări anterioare și de tendințele de actualitate, am dezvoltat o metodă nouă de prognozare, care le-a înfățișat clienților noștri și nu numai informații relevante despre produsele și categoriile al căror volum de căutări va crește sau se va diminua drastic în viitorul apropiat. Acest lucru le-a permis să facă predicții financiare mai precise, să își gestioneze mai bine stocurile și să își alinieze strategia comercială la cererea din piață.
Identificarea și fructificarea oportunităților
Indiferent dacă vorbim despre produse – în particular, despre piață – în general, despre competitori sau despre alte repere, știm că este vital să fim mereu cu ochii pe oportunități.
În ceea ce ne privește, oportunitatea a fost să dezvoltăm în direcția strategiilor de marketing de criză, astfel încât să ne lărgim aria de expertiză și să folosim asta ca avantaj de poziționare. Și am fructificat-o din plin:
- Am organizat prima ediție Upswing Power Sessions online pe 7 aprilie, sub forma unui webinar al cărui headline a fost ”Certitudine în vremuri incerte, prin real-time data”. Și am atras atenția unui public targetat de peste 350 de participanți, care nici măcar nu ne cunoșteau înainte.
- Am refăcut site-ul Upswing astfel încât să fie aliniat și să reflecte noua poziționare.
- Ne-am schimbat și accelerat strategia de marketing. Contextul recent ne-a adus mai mult curaj și ne-a făcut mai vocali: am creat și captat o cerere care nu exista anterior și ne-am propus ca diferențierea să fie principalul nostru obiectiv.
#WEAREALLINTHISTOGETHER
Companiile pe care le urmărim și admirăm și-au făcut partea, în tot acest interval. Băncile au donat capital spitalelor, businessurile din HoReCa și-au pus la dispoziție produsele și serviciile în sprijinul celor carantinați, giganții petrolieri au avut donații în zona de cercetare medicală, fabricile de textile s-au reprofilat pe manufacturarea măștilor. Fiecare organizație a făcut, adaptat contextului, ce știe mai bine.
Și asta am făcut și noi. Bunul nostru cel mai de preț, în aceste condiții, a fost real-time data. Pe care le-am oferit gratuit business-urilor, prin Upswing COVID-19 Trends. În acest fel, am reușit să mișcăm industrii și piețe în cel mai eficient mod, cu resursele proprii.
Lecțiile pe care le-am învățat
Spusele lui Winston Churchill, ”Never let a good crisis go to waste”, devenite deja clișeu, s-au adeverit și în această criză. Noi ne-am învățat lecțiile, ceea ce vă dorim și vouă:
Crizele aduc claritate
Business as usual este o cale ușoară, dar care poate aduce, uneori, confuzie în luarea unor decizii de business. Lucrurile se limpezesc în perioade precum cea curentă și prioritățile se separă mai mult ca oricând.
Această claritate se poate materializa în multe feluri:
- Abandonarea proiectelor care s-au dovedit neproductive și neprofitabile și restrângerea focusului la cele care contează cu adevărat;
- Închiderea sau reconversia unui departament ale cărui resurse umane ar putea deveni mai valoroase dacă ar urma altă direcție;
- Investirea resurselor într-un proiect de anvergură;
- Optimizarea costurilor de marketing și reducerea tuturor cheltuielilor nenecesare.
Altfel spus, odată cu restrângerea preocupărilor, vei putea aloca o atenție sporită proiectelor cu adevărat importante.
Nu există o rețetă universal valabilă pentru gestionarea crizelor
Măsurile care ne-au asigurat rezultatele din perioada recentă pot funcționa sau nu pentru alte businessuri. Realitatea este că, pentru a supraviețui și chiar prospera în timpul unei crize, trebuie să faci abstracție de ceea ce faci și să îți amintești cine ești, de fapt.
Upswing există pentru a le oferi businessurilor care contează cele mai eficiente și sustenabile strategii de marketing digital. Decizia de a adăuga canalelor de SEO si Content Marketing componenta de push marketing și chiar consultanță de business a venit natural și ne-a ajutat să facem în continuare performanță pentru clienți, chiar și atunci când nimic nu părea să mai funcționeze.
Dacă ai grijă de oameni, ei vor avea, la rândul lor, grijă de business
Și aici, nu ne gândim doar la politica noastră zero șomaj, deși este inclusă în lecție. Adevărul este, însă, că nu poți avea clienți fericiți, dacă nu ai o echipă fericită. Iar productivitatea, loialitatea și spiritul de echipă nu depind atât de titluri, ierarhii și venituri.
Oamenii sunt, mai degrabă, motivați de autonomie, recunoaștere, leadership, viziune, sentimetul de apartenență și capacitatea de adaptare și de a ține pasul cu vremurile. Altfel spus, cultura organizațională are un rol primordial aici.
One on one meetings, evenimente sociale (chiar și online), exerciții de echipă, feedback regulat sunt doar câteva dintre tacticile care demonstrează grija față de echipă. Încurajează-i să-și accepte greșelile și să le repare proactiv și oferă-le un sens pentru taskurile zilnice, impactul se va resimți la nivelul implicării tuturor în ceea ce faceți impreună.
Focusul și alinierea funcționează ca un levier
Crizele au obiceiul de a pune în lumină situații cu consecințe uriașe și imediate. Există businessuri a căror activitate principală este gestionarea situațiilor de urgență. Și există companii tradiționale, care trec doar ocazional prin perioade de criză. Ambele categorii răspund, însă, la fel: cu un strigăt de luptă. Iar acesta se traduce printr-un singur punct de focus, care nu poate fi contestat sau dezbătut. Altfel spus, crizele constrâng o organizație să își direcționeze eforturile către îndeplinirea unui singur obiectiv.
Imaginează-ți o echipă de pompieri, în plină acțiune. Toți cei prezenți au un singur obiectiv: să stingă focul. Nu există dezbateri privind modul de acțiune, nu există timpi de așteptare, nu există îndoieli: toți sunt aliniați și au un scop comun și o energie incredibilă pentru a-l atinge.
La fel ar trebui să se întâmple lucrurile și într-o organizație. Direcțiile numeroase de acțiune, stabilirea unui număr atât de mare de priorități, încât să le anuleze însuși statutul primordial și pierderea esenței consumă resurse importante și timp prețios. Și nu aduce rezultate.
Dacă putem avea o singură realizare în următoarele 3 luni, care ar trebui să fie aceea?
Ce ar trebui să fie adevărat, peste 3 luni, pentru ca tu să poți afirma, loud and proud, că businessul pe care-l ai în grijă a avut o perioadă buna? Această întrebare poate duce o echipă către noi niveluri de înțelegere și este, un mod foarte bun prin care poți stabili un obiectiv tematic pentru o organizație.
Am trecut și noi prin angoasele direcțiilor multiple și ale falselor priorități. Dar, odată ce am identificat obiectivul comun, am deschis porțile către o serie de realizări de-a dreptul impresionante.
De ce să ne ascundem după deget? Nu putem nici măcar să ne imaginăm cum am fi dezvoltat un instrument atât de valoros pentru industrie precum Upswing COVID-19 Trends într-un timp atât de scurt, în alte condiții. Știm cât am amânat refacerea propriului website și abordarea acelorași strategii pe care le implementam, cu succes, pentru clienți. Iar transformarea metodologiilor nici nu intra în discuție, înainte de criză. Cu toate astea, le-am bifat pe toate în mai puțin de-o lună și asta, doar pentru că am fost uniți de un scop comun.
În loc de încheiere
Confruntarea propriilor provocări s-a dovedit a fi doar un pretext pentru dezvoltarea unor instrumente utile la scară largă, pentru întreaga industrie de search, prin perfecționarea și completarea serviciilor pe care deja le ofeream dar și printr-o repoziționare într-o zonă blue ocean.
Încă de când ne-am început activitatea, cu 13 ani în urmă, strategiile noastre au fost apreciate ca reper de brandurile dornice de performanță în motoarele de căutare. De la aplicația SEOmonitor, până la borna din prezent, Upswing COVID-19 Trends, am căutat mereu soluții susținute de date. Și le-am oferit, prin produse și metodologii, întregii lumi. Iar nominalizarea printre cele mai bune 8 agenții SEO din lume ne vine ca o recunoaștere pentru tot.